Teater

Teater på vores højskole er for dig, der går med skuespildrømme – eller som måske bare ønsker at komme ud af din komfortzone og prøve personlige grænser af? Teater er en verden fuld af muligheder – ligesom din egen!

Undervisningen i Teater er baseret på karakterarbejde, fysisk træning, leg, improvisationsforløb, tekstarbejde og omtanke. Det er alt sammen uundværlige elementer i dit arbejde med at dygtiggøre dig i at spille teater. Det er både sjovt og krævende at være elev på teaterlinjen på vores højskole.

Du skal ikke have nogle specielle forudsætninger for at vælge teater hos os. Men vores teaterlinje kan være et godt springbræt, hvis du overvejer at blive professionel skuespiller eller går med drømme om at blive optaget på en uddannelse indenfor skuespil.

Fra dag ét går vi i gang med arbejdet, hvor du og den kreative proces er i fokus.

Vælger du teater som linjefag, vil du opleve at springe ud på dybt vand og stå på scenen alene og foran andre. Til gengæld bliver du præsenteret for teknikker, som vil hjælpe dig med at håndtere de utrygge situationer, og vi arbejder på at fjerne sikkerhedsnettet, så du kan finde fodfæste på de skrå brædder.

Undervisningen i teater er generelt bredt perspektiveret, både teknisk og fysisk, såvel som improviserende.

Undervejs i forløbet hiver vi fat i de professionelle og inviterer kendte og erfarne skuespillere til at lægge vejen forbi og dele ud af deres erfaringer og metoder i form af workshops og foredrag.

Teater Højskole
– Emner i undervisningen

PRAKSIS

Uanset om du øver dig, improviserer eller spiller en rolle i en færdig teaterforestilling, arbejder du intenst med dig selv og din evne til indlevelse og udtryk. Du træner og skærper hele tiden alle dine sanser, din fantasi og din krop.

TURNÉ

Pakke ned – stille op – spille – synge – danse – tage imod applaus – sove – for lidt – sammen – køre i bus… Det er sjovt at være på turné. I teaterbranchen er det naturligt at turnere og opføre mange forestillinger på få dage. Vi tager naturligvis også på turné i løbet af opholdet og forsøger at komme ud foran et publikum og dele, hvad vi arbejder med på højskolen.

MEISNER TEKNIK v. Marie Louise Wille

Sandford Meisner udviklede og forfinede teknikken, der bygger på Stanislavskijs teorier og principper. Med Meisnerteknik kommer du til at arbejde med improvisationsøvelser, der fokuserer på spontanitet og på at reagere ærligt på dine medspillere i nuet.
Formålet med teknikken er at styrke skuespillerens koncentrations- og perceptionsevne. Teknikken giver skuespilleren nogle solide redskaber, der er meget brugbare især i forhold til film, tv, casting og nærvær på scenen.
Meisner beskriver kort sin teknik som: ’To live truthfully under given imaginary circumstances’.
Marie Louise Wille er et kendt ansigt på landets største teaterscener: Det Kongelige Teater, Aalborg Teater og senest Betty Nansen og Aarhus Teater, hvor hun spillede titelrollen i den anmelderroste ’Hedda Gabler’. Hun har medvirket i flere film og TV-produktioner og er måske særlig kendt for rollen som Mille i DR’s serie ’Sommer’.

SAMARBEJDE

Samarbejde er essentiel, når du står på en scene og skal præstere. Vi lægger stor vægt på at udvikle dine evner og lyst til at indgå i et ensemble, og vi træner at stå på en scene foran et publikum.

FORESTILLINGER

Som teaterelev på højskolen medvirker du i 2-3 forestillinger. Vi kommer vidt omkring i teaterlandskabet. Måske har vi valgt et nyt, råt stykke tysk dramatik med dig som en af de få medvirkende. Måske prøver vi, sammen med eleverne på de andre linjer, kræfter med en af Shakespeares klassikere i den helt store udgave. Måske er du med til at beslutte, hvilket teaterstykke skal på programmet. Måske …

TRETRINSMODEL v. Finn Hesselager

teater, højskole
Finn Hesselager har gennem mange år undervist, instrueret og givet kurser for elever på Den Danske Scenekunstskole i København, Skuespillerskolen ved Aarhus Teater, Skuespillerskolen ved Odense Teater og Det Danske Musicalakademi i Fredericia.
Han arbejder efter sin egen tretrinsmodel, der handler om at strukturere og nuancere de bevidsthedslag, som en rolle kan udfolde sig igennem. Lidt forenklet kan det siges, at han har skabt en ’bevidsthedsgørende teknik om det ubevidste, vi går rundt og gør i hverdagen’.
Finn Hesselager er uddannet på Skuespillerskolen i Aarhus og har været leder af Teatret Filuren.
Hvert semester tager teatereleverne på Musik og Teaterhøjskolen på et 4-dages workshop-ophold på Finn Hesselagers undervisnings-center i Midtjylland.

TEORI

Det praktiske arbejde hænger uløseligt sammen med teorien. Derfor får du også målrettet undervisning i teaterhistorie, teaterteori, skuespilteori og tekstanalyse.

SOLOUNDERVISNING

Du har mulighed for at modtage soloundervisning i løbet af dit ophold på højskolen mod ekstra betaling. Din sololærer er professionel skuespiller.

DEN BEDSTE FORESTILLING

Uanset hvilken genre vi vælger, inddrager vi de øvrige uundværlige dele, teatret består af: scenografien, rummet, masken, kostumet, lyset og lyden. Alt skal gå op i en højere enhed, og alle sejl sættes for at skabe den bedste forestilling.

Underviseren i Teater

Brian Lyrsholt

Bestil Brochure

Book Rundvisning

Tilmeld

Kontakt

Musik & Teaterhøjskolen
X